17/9/15

Ομιλία της Βανέσσας Θεοδωροπούλου



Κατασκευάζοντας καταστάσεις
Θεωρία και πρακτική της Καταστασιακής Διεθνούς

Ομιλία της
Βανέσσας Θεοδωροπούλου

Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου 2015, 20:00
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Αίθουσα
GiorgioDeChirico
Πειραιώς 256, Αθήνα



Η «κατασκευή καταστάσεων» απασχολεί τον ΓκύΝτεμπόρ και τους συντρόφους του στη Λεττριστική (1952-1957) και την Καταστασιακή (1957-1972) Διεθνή από τις αρχές της δεκαετίας του 1950. Επειδή η «κατασκευή καταστάσεων» παίζει καίριο ρόλο στο πλαίσιο του αισθητικοπολιτικούκαταστασιακού σχεδίου, οι καταστασιακοί θα πειραματιστούν στη θεωρία και στην πράξη με αυτή την έννοια χωρίς να καταλήξουν σε έναν και μοναδικό έγκυρο ορισμό. Η διάλεξη θα επικεντρωθεί στους θεωρητικούς και πρακτικούς πειραματισμούς της Καταστασιακής Διεθνούς σε σχέση με την ―πολυσυζητημένη έκτοτε― έννοια, επιχειρώντας να διατυπώσει ένα σχόλιο αναφορικά με τις πολλαπλές σύγχρονες επανεργοποιήσεις της σε διάφορους τομείς της καλλιτεχνικής παραγωγής.


Η Βανέσσα Θεοδωροπούλου διδάσκει Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Ανζέ στη Γαλλία (
ESBATALM- sitedAngers), και είναι μέλος του HiCSAParis 1 Sorbonne όπου και υποστήριξε τη διατριβή της με τίτλο, «Καταστασιακή Διεθνής, ένα σχέδιο καθολικής τέχνης». Έχεισυνεπιμεληθεί τα βιβλία Au nom de l’art, enquête sur le statutambigu des appellations artistiques de 1945 à nosjours, Publications de la Sorbonne 2014 και Le chercheur et ses doubles, B42, 2015 (υπό έκδοση).

Η διάλεξη πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS ανταλλαγής διδασκόντων μεταξύ της ΑΣΚΤ και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Γαλλίας ESBATALM (Angers).

16/9/15

TONY CRAGG


Ο Tony Cragg γεννήθηκε στο Liverpool το 1949. Προτού να στραφεί προς την τέχνη, σπούδασε βιοχημεία, ενώ τελείωσε το μεταπτυχιακό του στο Royal College of Art, στο Λονδίνο, το 1977. Από το 1979 ζει στο Wuppertal της Γερμανίας και διδάσκει στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Düsseldorf. Χρησιμοποιώντας με καινοτόμο τρόπο αστικά και βιομηχανικά μπάζα, άνοιξε νέο έδαφος στη γλυπτική, ενώ παράλληλα επικεντρώθηκε σε ζητήματα που αφορούσαν θέματα περιβαλλοντικού και κοινωνικού περιεχομένου στη μετα-βιομηχανική Βρετανία. O Cragg εκπροσώπησε τη Βρετανία στη XLIII Μπιενάλε της Βενετίας το 1988, και την ίδια χρονιά βραβεύτηκε με το Βραβείο Turner.

Στα τελευταία του έργα από ξύλο, μπρούντζο, πέτρα και φινιρισμένο ανοξείδωτο χάλυβα, τα οποία πρόκειται να εκθέσει στο Μουσείο Μπενάκη, ο Cragg παρουσιάζει μια νέα αφαιρετική αντίληψη της μορφής. Πειραματίζεται γύρω από την έννοια της συμπίεσης και της ανάλυσης χρησιμοποιώντας τοτεμικές δομές, όπου το ανθρώπινο προφίλ αποτελεί συχνά ένα απομονωμένο στοιχείο του συνόλου. Διαιρώντας τη μορφή σε τεταρτημόρια, την αναλύει με έναν σχεδόν φουτουριστικό τρόπο φτάνοντας έτσι στον πιο βαθύ πυρήνα της. Η αφηρημένη ιδέα ενός πορτρέτου, για παράδειγμα, ξαφνικά μετατρέπεται σε τέσσερις διαφορετικές επιφάνειες δημιουργώντας τέσσερις τύπους εικόνων που όλες μαζί συνενώνονται σε μια νοερή σπονδυλική στήλη. Ως προς την τεχνική, στις σύνθετες ξύλινες δομές συγκολλούνται καμπύλες, οδοντωτές, στιβαρές και άκαμπτες φόρμες, ενώ για τα χάλκινα και από ανοξείδωτο ατσάλι γλυπτά του, έχει αναπτύξει μια μέθοδο χύτευσης ώστε να φαίνονται υγρά ή λιωμένα.

Ο Tony Cragg έχει επίσης δημιουργήσει μια σημαντική σειρά έργων σχεδίου και υδατογραφίες. Τα σχέδια χρησιμεύουν όχι μόνο ως μέσο για να διερευνήσει νέες φόρμες, αλλά και ως ένας τρόπος να υλοποιήσει στο χαρτί γλυπτά που εξαιτίας της στατικότητας και της βαρύτητας δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 138